Marketing

In mijn log over Laudato si’ schrijf ik:

Het is een oproep en slimme propaganda om zieltjes te werven.

Een marketingactie dus. En dat is mij niet echt in dank afgenomen in die zin, dat er wat lacherig op werd gereageerd. Ongetwijfeld merendeels omdat het gaat over het klimaat. En daar mag je niet mee spotten.

Maar dat het Vaticaan aan slimme marketing doet, werd onlangs ook opgemerkt door een recensent van The Guardian : Pope Francis – Wake Up! Een muziekalbum met de stem van Paus Franciscus I.

En hij is te mooi om toch niet even te vermelden (mijn onderstreping).

The world’s oldest and most successful marketing organisation knows how to sell its products. If you have an artist with a worldwide fanbase, an ability to fill stadiums and popularity in territories where One Direction would fail to raise an eyebrow, then you want to make the most of his debut album.

U kunt hier de stukken beluisteren.

Al het handelen van het Vaticaan, vroeger, nu en in de toekomst, dient in het licht van marketing (aan de kerk verbonden zielen) te worden beschouwd. En marketing is de commerciële versie van propaganda, een woord dat normaliter is gereserveerd voor overheidsinstanties.

In het Vaticaan zijn marketing en propaganda niet van elkaar te onderscheiden omdat binnen het systeem van het Vaticaan de staat, de commercie en de leer niet separaat te beschouwen zijn. Alles is een.

 

Geef een reactie