Over post-Karolingisch en een mier op de Zijderoute

Het onderwerp van geschiedenis, menselijke contacten en religie blijft boeien en ik kom zo af en toe wat tegen.

Linkjes met een korte toelichting waarom ik die interessant vind, zal ik hier in mijn nieuwe, uiterst onregelmatige, blogstijl toevoegen.

  1. Priests in a post-imperial world
    Mijn verhaal ‘Niet Naar Santiago’ heeft een van zijn zwaartepunten in de periode die leidt tot – en bevattend – de kruistochten. Zoals ik er naar kijk is het de definiërende periode van waaruit de totalitaire kerk verrees. Daarmee is het de periode die onze – westerse – samenleving tot de dag van vandaag bepaalt. Er is een nieuwe site over een (relatief) nieuw onderzoek.Uit de Home pagina:

    The history of Western Europe in the long tenth century (c. 900 – c. 1050) has long divided historians. For some, especially those working in English and French intellectual traditions, it is primarily a history of collapse after the fragmentation of the Carolingian empire; for others, especially those approaching the topic from a German perspective, it is above all a history of unprecedented collaboration between ecclesiastical and secular leaders before the convulsions of papal reform.

    This joint UK-German project challenges both these views by investigating systematically for the first time the life-worlds of ordinary local priests in this long tenth century. These priests are currently the ‘dark matter’ of the early medieval church in this period. They represented the bulk of its personnel, and acted as the key brokers between the general lay populace who constituted the overwhelming majority of the population and the educated elites and cultural leaders. If we want to understand the nature of post-Carolingian cultural and social change, and to set the elite politics of the period into a proper context, then we must understand these local priests: their economic standing, what they knew, what standards they were set, how they fitted into their local societies – and how all these things changed. Until now, however, and despite their evident importance and significant archival footprint, tenth-century local priests have barely been studied, sidelined in favour of higher-profile elite figures and communities such as bishops and monasteries.

  2. Een Mier op de Zijderoute
    Ghurabalbayn (Wim Raven, Arabist) blogt na zijn pensioen over teksten die hij interessant vindt (en ik gelukkig vaak ook). Recent ging het over de zijderoute. Een Mier op de Zijderoute is zo’n pareltje. dat leidt tot nadenken over de wegen en contacten van de mensheid. Over onze bronnen van techniek.En waarom wij niet xenofoob moeten zijn (mijn toevoeging).

    Over het ‘Planetarium van Posidonius‘  en het Antikythera mechanism‘ en de zoektocht naar de bronnen daarvan.

  3. Long Distance Trade Routes
    De derde en laatste link die ik wil delen is naar het blog van Dr. Caitlin R. Green een Engelse historica die mij al jaren boeit door haar blogs over de lange afstandsverbindingen van de mens in de oudheid. Het blog van Wim bracht mij weer  terug bij een paar van haar blogs.

Veel leesplezier.

Geef een reactie