Reacties

U kunt uw reacties op Niet Naar Santiago en Weer Terug hier kwijt.

De reacties die door mijzelf zijn geplaatst, komen van de oorspronkelijke site en zijn gemaakt tussen 2004 en 2014. De precieze data zijn niet meer bekend.

Geef een reactie

Algemene reacties op het boek en de site

  1. Ik las op instigatie van een vriend ‘Niet naar Santiago en weer terug. La Grande Randonnée’ van Hans Rottier. Hij ging in een lange voettocht door Nederland, België en Frankrijk op stap naar Santiago de Compostela, waar hij uiteindelijk niet kwam. Je voelt het al door het hele boek: de geschiedenis met kerk en wereld en zijn ontkenning van het Geheim. Rottier betoogt onder veel meer: ‘Religie is geen cultuur. Religie in Europa is oorlog. Is bloed. Is destructie. Is marteling.’ Je wordt er ook niet vrolijk van en de logica van de ontkenning van het Geheim vliegt je als het ware om je oren. De door de kerk in Santiago gecreëerde St. Jacques, de heilige Jacobus, mag daartoe leidraad zijn. Descartes, Spinoza, Hobbes en Locke vormen onder andere de opmaat tot de uitbarsting van geestelijke creativiteit. Het rationalisme, de logica. De ratio gaat de overhand krijgen. En daarmee verdwijnt de noodzaak tot het emotionele. Daarmee verdwijnt de grond onder de Godsdienst. Aldus Rottier. De kerk is de wereld en de wereld is de kerk. Het huidige Europa: gooi het maar in mijn pet. Alles voor Mammon. Er is een nieuwe god en zijn Kerk is de bank.
    Wat zal ik een boek schrijven over het tegengestelde van wat de geschiedenis te bieden heeft? Over dat hele kleine, die ene mens. Over enige hoop die in ons mag zijn?

  2. Aanrader voor Santiago liefhebbers met interesse voor kerkelijke historie.
    Mooie combinatie van reis en geschiedenisboek. De schrijver is in staat om de wandeling in een mooi perspectief te plaatsen en via “intermezzo’s” een stukje geschiedschrijving toe te voegen. Schrijver heeft een eigen mening en deelt die met de lezer. Het boekje is in klein handzaam formaat, wel met ‘n klein lettertype. Ik vind het wel lef hebben om relatief kort voor Santiago terug te keren, te voet nog wel. (recensie bij bol.com)

  3. Na een tijdje toch wel moeilijk om door de stukken wandelvertellingen te geraken. Verder interessante kijk op Europa en de geschiedenis. Anoniem review op WeRead.com (site is verdwenen).

  4. JOUW boek, een boek mee en dan drie weken met de tent, eerst in beieren bij de boer en later langs het Zurich meer. e…Man wat heb ik genoten van je boek..voor mij een masterpiece. Eerste deel is ff wennen vanweg de soms horte stoten die je doe.. went snel.. maar verplicht door te lezen met een lampje en veel wijn vlak naast de tet als ieder slaapt. Na lezen ben ik gaan herlezen omdat de uitstapjes mijn geschiedkundige kennis opwekken en verrijkten.. Ik ben je dankbaar en vermoed dat, eenmaal hier op mijn nieuwe plek, ik weer ga herlezen.

  5. Ik heb uw boek praktisch volledig uitgelezen en moet zeggen dat ik ervan genoten heb. Goed geschreven zonder veel tamtam of rond de pot draaien […] het laatste wat ik wil is massatoerisme, meeloperij, geldklopperij, “opgeblazen” attracties en bezienswaardigheden met liefst nog een hoge toegangsprijs,enz…Ik denk dat u wel weet wat ik bedoel. Na het lezen van uw boek begin ik er aan te twijfelen of ik wel de camino zal doen. […]
    (uit een uitgebreide mail met o.a. verzoek om informatie over alleen reizen en de camino).

  6. Ik ben een oude collega van […]. Tijdens ons jaarlijkse etentje vertelde ze over je reis. Ik vond het een prachtig verhaal en wil je boek graag lezen!

  7. Toch is het de moeite van het lezen waard. Niet zozeer door het verhaal van de pelgrimstocht, alswel door de betekenis van die tocht – in het algemeen, als fenomeen dus – voor de geschiedenis van Europa.

    […]

    Niet naar Santiago en weer terug is door zijn mengeling van reisverhaal en uitvoerige geschiedenislessen een wat vreemde eend in de pelgrimsbijt. Een curieus, soms zelfs verontrustend boek. Maar vriend en vijand zullen het Hans Rottier moeten nageven: hij heeft in ieder geval iets te vertellen. Was dat met alle pelgrimsverslagen maar zo.

    (uit de Jacobsstaf, 2005, nr 67, pag. 127 – pdf, 4 Mbyte )

  8. Eigenwijs wandelverslag van een land- en tijdgenoot die zich geen pelgrim wil noemen, maar wel 3500 kilometer wandelend door Europa nadenkt over geschiedenis en toekomst, over waarden en waarheid, over religie en macht, over zin en zijn. Wat mij betreft dus toch een echte pelgrim, al blijft hij ook een onverbeterlijke mopperaar (van compostela.nl).

  9. Een boekje vind ik heel bijzonder. Het heet “Niet naar Santiago en terug” van Hans Rottier. Hij verkoopt zijn huis en inboedel en begint in de richting van Santiago te lopen. Navenant de streek waar hij beland, beschrijft hij ook de lokale geschiedenis. Het is bijna een naslagwerk. Overigens neemt hij ruim de tijd en overwintert hij in zuid Frankrijk. Daarna keert hij terug. Prachtig boek; ik neem het mee.
    (van “Henk naar Jakob” (link bestaat niet meer)).

  10. Leuk boek […] het bevestigt nogmaals mijn ideeën over religie. Het is goed om dit soort feiten eens op een rijtje te zien. Ik heb een vriend die geeft cultuurhistorische wandelcursussen in […] en een die erg vaak in de historie en de kerk duikt, […]. Beiden krijgen er een van mij.

  11. Bedankt voor de tip. […] een interessant boek – duidelijk anders dan de gangbare Santiago-verslagen.

  12. […] Soms ingewikkeld en complex maar als je op het einde gaat zeggen wat je zegt, doe je dat goed en duidelijk. […] Het is niet steeds even duidelijk waar je naar toe wilt […] Een helder betoog maar niet altijd even simpel. Ik moest wel doorbijten soms.[…]

  13. […] Sinds kort heb ik uw boek uitgelezen. Hierbij wil ik u graag feliciteren. Wat me erg is opgevallen en bijgebleven is dat u op zeer korte tijd een enorm aantal pagina’s moet gelezen hebben rond materie die toch niet steeds even licht te verteren is en op diezelfde korte tijd een degelijk inzicht heeft verworven. De zelfkritiek – cf. historici en bronnenmateriaal – in uw epiloog vind ik eveneens van een belangrijk inzicht betuigen. Mijn samenvatting – voor wat t waard is – is alvast ‘goed verteerbaar door de eeuwen heen’. […]